Mediatorzy stali
Kwestie dotyczące wpisu na listę stałych mediatorów reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. 2015.133 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów (Dz.U. 2016.122).
Stałym mediatorem może być osoba fizyczna, która:
1. spełnia warunki określone w art. 1832 § 1 i 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) t.j. osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych; nie będąca sędzią -nie dotyczy sędziów w stanie spoczynku;
2) ma wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji;
3) ukończyła 26 lat;
4) zna język polski;
5) nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
6) została wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez prezesa sądu okręgowego.
Zgodnie z art. 157b wyżej cytowanej Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. wpisu na listę stałych mediatorów dokonuje prezes sądu okręgowego w drodze decyzji wydawanej na wniosek osoby ubiegającej się o wpis.
Do wniosku o wpis na listę stałych mediatorów dołącza się oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1-5.
Oświadczenie potwierdzające spełnianie warunku, o którym mowa w art. 157a pkt 5, osoba ubiegająca się o wpis składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Osoba ubiegająca się o wpis jest obowiązana do zawarcia w nich klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę stałych mediatorów powinna złożyć:
- informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji,
- spis wydanych publikacji na temat mediacji,
- opinie ośrodków mediacyjnych lub osób fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji,
- dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie,
- odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.
4. Dokument potwierdzający ukończenie 26 lat.
5. Oświadczenie o znajomości języka polskiego.
6. Oświadczenie, że osoba ubiegająca się o wpis nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Oświadczenie powinno być złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawierać klauzulę „Jestem świadomy(a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” ;
7. dowód opłaty skarbowej w kwocie 10 zł, dokonanej w Urzędzie Miasta Łomża (lub na konto Urzędu Miasta Łomża) zgodnie z Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Osobę wpisaną na listę prowadzoną w innym sądzie okręgowym, wpisuje się na listę na podstawie załączonej do wniosku decyzji o wpisie na listę wydanej przez prezesa innego sądu okręgowego.
W celu potwierdzenia autentyczności złożonych kserokopii prezes może zażądać okazania oryginałów dokumentów załączonych do wniosku.