Mediacja to dobrowolna metoda rozwiązywania konfliktów i sporów przy udziale fachowo przygotowanego neutralnego i bezstronnego mediatora, przed którym strony określają kwestie sporne, rozmawiają o swoich potrzebach i wzajemnych oczekiwaniach oraz wypracowują wspólnie akceptowane rozwiązania, które - o ile będzie taka ich wola - staną się podstawą spisanej ugody, zatwierdzanej następnie przez sąd.
Zasady mediacji:
Dobrowolność - strony świadomie i swobodnie przystępują do mediacji wyrażają zgodę na mediację, na osobę mediatora i cel mediacji.
Poufność - przebieg mediacji jest objęty tajemnicą. Ugoda osiągnięta i zawarta w mediacji- jeżeli toczy się postępowanie- zostaje przekazana sądowi do zatwierdzenia.
Bezstronność mediatora - mediator nie może być związany z żadną ze stron, ani też opowiadać się po którejś z nich lub jej sprzyjać. Jego rola jest angażowanie obydwu stron do aktywnego udziału w rozmowie i wyrażania swoich potrzeb oraz oczekiwań w rozwiązywaniu sporu.
Neutralność mediatora - mediator pomaga stronom w znalezieniu ich własnych rozwiązań odpowiednich do sytuacji, warunków życiowych oraz innych możliwości. Nie doradza, nie podsuwa propozycji, nie ocenia omawianych opcji, nie nakłania do przyjęcia rozwiązania. Wspiera strony w starannym rozważeniu problemu i dogłębnej ocenie dostępnych możliwości do rozwiązania sporu czy konfliktu.
Dlaczego warto korzystać z mediacji ?
Listy mediatorów dostępne są na tablicy ogłoszeń Sądu Okręgowego w Łomży oraz w sekretariatach wydziałów wyżej wymienionego Sądu.
Dokumentację w przedmiocie wpisania na listę mediatorów składa się w Oddziale Administracyjnym Sądu Okręgowego w Łomży - pokój 23 lub za pośrednictwem poczty na adres:
Prezes Sądu Okręgowego
w Łomży
ul. Dworna 16
18-400 Łomża
Koordynator do spraw mediacji:
Jolanta Małachowska - Sędzia Sądu Okręgowego w Łomży
tel. 86 215 42 42, adres e-mail: jolanta.malachowska@lomza.so.gov.pl ;
Informacji dotyczących wpisania na listę mediatorów udziela:
Dorota Staniurska,
tel. 86 215 42 54, adres e-mail: sekretariat@lomza.so.gov.pl
W przypadku, gdy przedstawiane są kserokopie dokumentów, należy przedstawić oryginały tych dokumentów do potwierdzenia zgodności lub przedłożyć dokumenty urzędowo potwierdzone.
Listy mediatorów prowadzone są w sądach okręgowych; mediatorów wpisuje i skreśla prezes sądu okręgowego.
Informatory
Przepisy regulujące instytucję mediacji
Kodeks etyczny
Inne strony poświęcone tematyce mediacji