Wykaz osób godnych zaufania uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego w sprawch nieletnich, prowadzony w Sądzie Okręgowym w Łomży
Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach nieletnich określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. Nr 56, poz. 591). Rozporządzenie to określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania mediacji oraz między innymi warunki, jakim powinny odpowiadać instytucje i osoby uprawnione do przeprowadzania postępowania mediacyjnego.
Mediatorem w sprawach nieletnich może być osoba godna zaufania, która zgodnie z § 4 cytowanego wyżej rozporządzenia, spełnia następujące warunki:
- ukończyła 26 lat,
- korzysta z pełni praw cywilnych i publicznych,
- biegle włada językiem polskim w mowie i piśmie,
- posiada wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa oraz ma doświadczenie w zakresie wychowania lub resocjalizacji młodzieży,
- posiada umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
- daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
- odbyła szkolenie dla mediatorów, o którym mowa w § 8 rozporządzenia,
- została wpisana do wykazu instytucji i osób godnych zaufania, uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego.
Mediatorem w sprawach nieletnich nie może być czynny zawodowo:
- sędzia, prokurator, asesor i aplikant sądowy lub prokuratorski oraz inna osoba zatrudniona w sądzie, prokuraturze, policji lub w innej instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw,
- adwokat i aplikant adwokacki, radca prawny i aplikant radcowski, notariusz, asesor i aplikant notarialny,
- komornik, aplikant komorniczy i pracownik jego kancelarii,
- funkcjonariusz i pracownik Służby Więziennej,
- pracownik placówki opiekuńczo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich, ,
- pracownik instytucji lub członek organizacji zajmujących się świadczeniem pomocy dla ofiar przestępstw lub działalnością na ich rzecz,
- ławnik sądowy w czasie trwania kadencji oraz społeczny kurator sądowy.
Osoba ubiegająca się o wpis do wykazu mediatorów w sprawach nieletnich powinna złożyć:
- wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego w Łomży o wpis do wykazu mediatorów w sprawach nieletnich, w którym należy podać informacje odnośnie spełnienia warunków wymaganych do objęcia tej funkcji,
- opinię od pracodawcy i/lub organizacji zawodowej do której należy kandydat na mediatora;
- kwestionariusz osobowy ,
- życiorys lub CV,
- oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- kopię dowodu osobistego,
- kopię dyplomu ukończenia studiów wyższych, (w zakresie psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa),
- kopie dokumentów potwierdzających doświadczenie w zakresie wychowania lub resocjalizacji dzieci czy młodzieży,
- oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw obywatelskich i cywilnych,
- kopię dyplomu ukończenia szkolenia dla mediatorów, o którym mowa w § 8 rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. Nr 56, poz. 591),
- inne dokumenty: pisma rekomendacje i informacje wskazujące na posiadanie odpowiedniego doświadczenia życiowego, wiedzy i umiejętności likwidowania konfliktów,
- oświadczenie o dysponowaniu neutralnym i bezpiecznym lokalem do przeprowadzania mediacji,
- oświadczenie dotyczące wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- aktualne zaświadczenie o niekaralności
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej do wniosku należy dołączyć dowód opłaty skarbowej w kwocie 10 złotych na konto Urzędu Miasta Łomża.
Skompletowane dokumenty można złożyć w Oddziale Administracyjnym Sądu Okręgowego w Łomży lub za pośrednictwem poczty na adres:
Prezes Sądu Okręgowego w Łomży
ul. Dworna 16
18-400 Łomża
W przypadku, gdy kandydat składa kserokopie dokumentów, niezbędne jest przedłożenie do wglądu oryginałów tych dokumentów w celu potwierdzenia zgodności bądź złożenie dokumentów urzędowo potwierdzonych.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do wykazu mediatorów podejmuje Prezes Sądu Okręgowego w Łomży.
Instytucje ubiegające się o wpis do wykazu zobowiązane są złożyć:
- wniosek o wpis do wykazu,
- kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- kopię statutu,
- dokumenty potwierdzające posiadanie warunków organizacyjnych i kadrowych
umożliwiających przeprowadzanie postępowania mediacyjnego.
Osoba fizyczna występująca z ramienia instytucji składa komplet dokumentów, tak jak osoba ubiegająca się o wpis do wykazu.